Alfa Roneeo

13 september 2016 - Lüderitz, Namibië

Hello!

Hoe is het met jullie?? Wij zitten als ontbijt friet te eten, een beroemd gerecht in Afrika. We gaan zometeen kiten en dan zijn dat soort dingen toegestaan. We schrijven dit bericht vanuit Zuid Afrika, dat betekent dat we Namibie alweer achter ons hebben gelaten. Enerzijds vrijwillig en anderzijds verplicht. Eerder schreven we iets over een zekere “italiaans diva” toch? Nou, die bleek nog erger dan we hadden verwacht. Maar meer daarover later.

Namibie... Het is een bijzonder land. De leegte van de woestijnvlaktes wordt afgewisseld met oude duitse plaatsjes, toeristische nederzettingen en een woeste zee.  Namibie staat onder andere bekend door de “diamond rush” in 1908. Waarbij een duitser in het zand een diamant ontdekte (duitsers en kuilen graven op het strand...). Dit ontketende een diamant hysterie en zorgde voor een duits/europese infrastructuur die vandaag nog steeds zichtbaar is. Best jammer dat we rondreizen in Afrika en in de supermarkt duitse schlagers horen. Aan de andere kant vragen we ons af wat er van het land was gekomen zonder europese invloed.

We hebben, op lokaal aanraden, het meest toeristische natuurpark overgeslagen (etosha) en zijn voor een alternatief gegaan waar we geen spijt van hebben gekregen. We hebben tijdens een zogenaamde “game drive” ongeveer alle eindbazen van de jungle wel gezien. De foto’s spreken boekdelen.

In Namibie rijd je een beetje van viewpoint naar viewpoint. Het is allemaal best mooi, maar ook door al miljoenen cannon lenzen vastgelegt. Samen met een groep chinezen naar een boompje kijken in de sossusvlei voelt toch anders dat hoe we dat in Nederland hadden bedacht;).  Dat haalt voor ons wat van de beleving weg. Natuurlijk wil je als Hollander altijd de eerste beste zijn en dat helpt ook niet mee. In een land als Botswana zal je dat wellicht anders beleven, maar dat ging de auto echt niet redden.

Voor wat betreft de auto, we zijn blij dat we het terug hebben gered naar ZA. Een gebroken wishbone ophanging, zwaar olieverlies, kapotte sensoren, motor management failure, oil pressure failure, steering failure, failure failure, etc. Garage’s zeiden “it’s a ticking timebomb” en “you could’ve died”. We waren gelukkig al van plan om richting ZA te rijden. De local van wie we hebben gehuurd was erg blij toen we voor de voordeur stonden. We hebben nog wat onderhandeld over de rest huur en vriendelijk verzocht deze auto nooit meer naar Namibie te sturen. Alle verhalen over alfa romeo’s zijn wat ons betreft helemaal waar. We rijden nu een glanzende witte hyundai.

Op dit moment zitten we in het plaatsje “Witsand”. Waar elke dag wind staat en je uitzicht hebt op grote groepen walvissen. Het bijzondere aan ZA is dat je zoveel verschillende omgevingen hebt. Dit deel van het land is rijk met boerderijen, prachtige velden en Hollandse koeien in de wei. Gisteren trapte Simone nog keihard op de rem omdat ze een boer zag die een kalfje eruit aan het trekken was en daarna baggerden we lekker met de slippertjes door de koeienstroonte in de stal. Vanuit hier gaan we de garden route rijden, een beroemde route van ZA. We hebben nog best lang, 6 weken, maar omdat we al zo lang onderweg zijn voelt het alsof het er voor ons al bijna op zit. We zijn zelfs al op Funda aan het kijken voor een huissie in Nederland. We hebben ook best wel zin om “gewoon weer ff normaal te doen”. Dat is wel een signaal dat we echt lang genoeg eruit zijn geweest!

1. Pieter:
    13 september 2016
    Friet in de ochtend....bofkonten!

Geniet er nog van. Xx
  2. Stef Flipse:
    13 september 2016
    Die Belgen zitten ook overal met hun friet! Lekker ontbijtje hoor, maar denk dat jullie dat lichamelijk wel trekken. Have fun and enjoy your staying there for several weeks. Zo, spreek ik ook nog eens even wat buiten de deur! Genietse saampies.
  3. Henk:
    13 september 2016
    Mooi luitjes. En hoe ga je je verjaardag vieren Tim? Alvast gefeliciteerd.
    Hou van jullie.

groet uit tropisch Nederland..
  4. Loema:
    13 september 2016
    Mooi deze indruk van Afrika ik hoor net dat er erge hongersnood in Nigeria is horen jullie daar iets van.
    Tja en zondag 27 jaar alweer je wordt oud jochie.
  5. Berend:
    FF een reactie.

Waar is een avontuur op twee wielen?
    Er kan in ZA waanzinnig mooi "some little ups and downs" gereden worden.

Mooi hoor, wat een waanzinnige reis.
  6. Poezen oma:
    17 september 2016
    hallo lieverds,
    alles gaat goed hoor. ik geniet mee met jullie reis.
    alvast gefeliciflapstaart met je verjaardag. ouwe bok.

dikke kus